Z dniem 01 stycznia 2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie ze zmianami od dnia 01 lipca 2013 roku zmieni się sposób gospodarowania odpadami komunalnymi, tj. odpady od mieszkańców przejmie Gmina, która wyłoni w drodze przetargu przedsiębiorcę odbierającego te odpady i to Gmina będzie płacić za odbiór odpadów komunalnych z jej terenu. Mieszkańcy będą opłacać do kasy Urzędu Gminy w Baranowie kwartalny podatek śmieciowy.
Zgodnie z podjętą uchwałą Rady Gminy Baranów wysokość opłat za gospodarowanie odpadami na nieruchomościach zamieszkałych wynosi 7,00zł/za 1 mieszkańca/miesięcznie w przypadku prowadzenia na nieruchomości segregacji i 12,00zł/za 1 mieszkańca/miesięcznie w przypadku braku segregacji.
W rozumieniu ustawy mieszkańcem jest osoba fizycznie zamieszkująca daną nieruchomość bez względu czy jest pod tym adresem zameldowana czy nie.
Ilość pojemników na daną nieruchomość będzie dobrana w zależności od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość natomiast ilość worków na poszczególne frakcje odpadów segregowanych będzie bez ograniczeń.
Niebawem mieszkańcy otrzymają deklaracje, w których zadeklarują kwotę podatku śmieciowego w zależności czy będzie segregacja czy nie oraz podadzą ilość osób zamieszkujących daną nieruchomość. Wypełnione deklaracje należy dostarczyć do Urzędu Gminy w Baranowie najpóźniej do dnia 31.03.2013 roku. Nie dostarczenie deklaracji spowoduje wydanie przez Wójta Gminy Baranów naliczającej wysokość opłaty za gospodarowanie opłatami.
Pracownicy Urzędu Gminy w Baranowie będą prowadzić wyrywkowe kontrole nieruchomości w celu przeprowadzenia weryfikacji danych zawartych w deklaracji, dotyczących ilości osób zamieszkujących.
Mieszkańcy posiadający podpisane umowy na odbiór odpadów komunalnych z poszczególnymi przedsiębiorcami, muszą te umowy wypowiedzieć, w zależności od umowy z jedno lub 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia. Niezależnie od informacji jakie podają media, każdy musi obowiązkowo wypowiedzieć dotychczasową umowę.
Zgodnie z uchwałą Rady Gminy Baranów właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy Baranów zobowiązani są wnosić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w łącznej wysokości za trzy miesiące kalendarzowe w terminach:
1) za I kwartał – do 31 stycznia danego roku;
2) za II kwartał – do 30 kwietnia danego roku;
3) za III kwartał – do 31 lipca danego roku;
4) za IV kwartał – do 31 października danego roku.
W roku 2013 opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie dotyczyła III i IV kwartału. Pierwszą wpłatę należy uiścić w terminie do 31 lipca 2013r.
Mieszkańcy otrzymają decyzje ustalającą wysokość opłaty na cały rok.
Nie uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wyznaczonych terminach, spowoduje wszczęcie postępowania egzekucyjnego.
W przypadku kiedy mieszkańcy danej nieruchomości zadeklarują prowadzenie segregacji, a będą oddawali odpady mieszane, nie posegregowane, wówczas po zgłoszeniu tego faktu do Urzędu Gminy, przez przedsiębiorcę odbierającego odpady, zostanie wydana przez Wójta Gminy Baranów, decyzja ze zwiększoną stawką opłaty za gospodarowanie odpadami.
Segregacja odpadów będzie polegała na wyselekcjonowaniu poszczególnych frakcji z odpadów zmieszanych, tj.:
- papieru i tektury,
- tworzyw sztucznych,
- szkła,
- odpadów zielonych ulegających biodegradacji.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Baranów pow. grodziski